NIEUWS   22-01-2022


Opinie: Goedkope kauwgum

Eindelijk is het zover. De Lelylijn staat na lange bestuurlijke lobby in het landelijke coalitieakkoord, als onderdeel van het grote ‘Deltaplan voor het Noorden,’ en is ook al op geld gezet. Drie miljard hebben de nieuwe regeringspartijen er voor over. Provinciebestuurders, de voorzitter van VNO-NCW Noord en de voorstanders bij de universiteit van Groningen kwamen in hun jubelstemming superlatieven te kort. Na die euforische uitspattingen kwamen enkele dagen later gelukkig al de realiteitszin en de terechte vraagtekens.

Drie miljard lijkt heel wat maar in 2007, toen de zweeftrein nog boven de markt hing, had onze regering daar 2,8 miljard voor over. Eenieder die wat weet van de economie en grote moderne infrastructuurprojecten weet dat de inflatie het fundament onder elke lange termijn begroting weg slaat; werkzaamheden aan de Afsluitdijk kosten bijvoorbeeld nu al minimaal 400 miljoen euro meer als begroot, en dat zijn maar werkzaamheden aan een bestaande dijk. Hoe zal het dat bij een heel nieuw traject zijn?

Realisatie van de Lelylijn in 2038?
Het ligt niet in de lijn van de verwachting dat de grondstoffen goedkoper zullen worden. Geld uit de regio om bij te financieren is er niet, daar heeft Den Haag in de laatste jaren wel voor gezorgd. Groningen is voor miljarden leeggezogen met alle mogelijke gevolgen en ook in Fryslân zitten de gemeenten er niet warmpjes bij. Tal van overheidstaken zijn met te weinig geld over de schutting gesmeten, een herverdeling van het gemeentefonds zorgde voor structurele tekorten in de meeste plattelandsgemeenten en de provinciale begroting gaat in de toekomst terug van 400 naar 250 miljoen. Nee, er is hier de komende jaren niet in kwartje voor zulke grote projecten te halen. Europa zou ook moeten meebetalen aan de lijn, maar die betaalt alleen voor internationale treinverbindingen en de Duitsers zien meer heil in de lijn van Amsterdam naar Münster. Als wij het goed bekijken is de hele Lelylijnlobby als een goedkoop stukje kauwgum: het lijkt in het begin heel wat, maar na twee keer kauwen smaakt het niet meer en is de rek eruit.

Kritische noten
Over de wenselijkheid heeft de FNP eerder partij-breed kritische noten gekraakt. Daar is geen verandering in gekomen. In een tijd dat in een groot deel van onze provincie de mobiliteit onder druk staat, bushalten verdwijnen, lijnen worden gestrekt en bruggen niet kunnen worden onderhouden zou een slimme lobby van de gedeputeerde zonder Lelylijn-oogkleppen ook wat waard zijn. Wat je verliest komt niet snel terug. Noch meer economische en demografische concentratie (45.000 woningen erbij) zal andere delen van de provincie leegzuigen en het gezicht van Fryslân onherstelbaar verminken.


Gelukkig is het noch lang niet zo ver. Meer en groter is niet altijd het antwoord, dat kunnen wij leren van de Randstad. Het is de hoogste tijd om onze inwoners te raadplegen. Wat willen zij? En verdient Fryslân niet een veel breder debat over zijn toekomst, kenmerken en kwaliteit zoals met betrekking tot zijn ruimtelijkheid en zijn landschap? Veel breder als het utopische denken van de VNO-NCW's van deze wereld die denken dat alles maakbaar is en in dienst moet staan van economische maximalisatie? Deze diskusje is al te lang uitgesteld. Gelukkig komen er binnenkort twee natuurlijke momenten aan. De eerste is in maart 2022 en het jaar erop is er opnieuw iets te kiezen. Het is dan aan onze inwoners. Waar gaan wij heen met Fryslân? En wat die gereserveerde drie miljard betreft, ook daar hebben we wel in idee voor: geef de inwoners in Groningen een miljard extra compensatie voor de aardbevingsschade. Hetzelfde geldt voor de gedupeerden van de funderingsschade in Fryslân. En investeer he derde miljard voor een deel in de kinderhartafdeling van het UMCG dat met sluiting wordt bedreigd.

Namens de FNP,


Bert Vollema (FNP Waadhoeke)
Aant Jelle Soepboer (FNP Noardeast-Fryslân)
Yde van Kammen (FNP Achtkarspelen)
Freddy de Haan (FNP Tytsjerksteradiel)
Durk Oosterhof (FNP Smellingerlân)
Harm De Jong (FNP Opsterlân)
Ate Eijer (FNP It Hearrenfean)
Gerda de Vries (FNP De Fryske Marren)
Tsjerk Bouwhuis (FNP Súdwest Fryslân)
Ferry van der Ploeg (FNP Dantumadiel)
Jan-Willem Tuininga (FNP Ljouwert)



Tags: Thus yn Fryslan, Wenje yn Fryslan

MEER OVER DIT ONDERWERP




2022 FNP Fryslân - Disclaimer